Vystupte ze své komfortní zóny a uspějte

Přidal:

Co to je nekomfortní zóna?

Nekomfortní zóna je místo, ve kterém se člověk cítí nepříjemně. Pro činnosti, které do této zóny patří, platí to samé. Pro někoho je to vystupování na veřejnosti, pro jiného zpěv. V práci mezi ně může patřit třeba telefonování nebo administrativa.

Nezaměňujte však nepříjemné činnosti s těmi, které vás jednoduše nebaví. Pro osobností růst je důležité tyto pojmy odlišovat.

Jak se v činnostech z nekomfortní zóny zlepšit?

Začátkem je uvědomení si problému

V první řadě je třeba přijít na to, jaké činnosti vám způsobují problémy a tyto činnosti přesně identifikovat. K tomu slouží obyčejné sepsání všech činností, které děláte nebo byste měli dělat. Zlepšit se je možné až tehdy, kdy si uvědomíte problém. Speciálně se zaměřte na aktivity, které neděláte a víte, že jsou pro vás velmi důležité. Zejména zlepšení v nich vás může posunout kupředu. V praxi jde často třeba o sjednávání schůzek s klienty.

TIP: Věděli jste, že díky lepším prodejním dovednostem můžete zvýšit obraty ve svém týmu o více než 10%?


Proč se ta činnost nachází v mé nekomfortní zóně a jak s tím bojovat?

Dalším krokem je zjištění, proč daná aktivita činí potíže. To se děje zpravidla ze třech důvodů: danou aktivitu jedinec nezvládá (neumí), necítí se při ní přirozeně nebo ji má spojenou s nějakým silně negativním zážitkem.

1. Činnost je v mé nekomfortní zóně, protože to neumím

Řešení takového problému se zdá být jednoduché. Stačí se to naučit. Pokud však víte, že to dosud nešlo, nepůjde to tak snadno. Učení takové činnosti jde totiž často proti přirozenosti a bude působit stres.

Uveďme si konkrétní příklad. Pro někoho může být prodej spodního prádla po telefonu aktivitou, kterou absolutně nezvládá. Už jen její trénink mu činí obrovské potíže.

Řešení? Nesnažit se vyřešit vše najednou. Vhodné je rozdělit úkol do několika kroků a ty postupně zvládat. Jakmile bude krok zvládnutý na 100 %, teprve tehdy je možné přejít k následujícímu, o něco těžšímu. Trénink s nadřízeným tak například odložte až do té doby, než naplno zvládnete callscript.

2. Činnost je v mé nekomfortní zóně, protože to jde proti mé přirozenosti

Jde o takové aktivity, které umíte, zvládáte, ale přesto vám jejich plnění působí stres a obrovské potíže. Jediné, co v takové chvíli funguje, je zapracovat na motivaci. Nejdříve je potřeba zhodnotit, jestli je možné se bez splnění té činnosti obejit. Pokud ano, neexistuje nic jednoduššího než ji bez milosti vyškrtnout.

Pokud je označena za nezbytnou, je vhodné zjistit, co přináší a jak se za ní odměnit. Motivace sebe sama, ať už v podobně odměny, sázky s kamarádem, nebo veřejného slibu, funguje dokonale. Bez silné vůle to však ani zde nejde.

3. Činnost je v mé nekomfortní zóně, protože s tím mám spojený nějaký silně negativní zážitek

Zásadním faktorem je síla toho zážitku. Extrémní zážitky z dětství jsou někdy natolik silné, že se je jen stěží povede překonat. V takovém případě přichází na řadu odborník – psycholog, který může pomoci. Pamatujte, že když někdo vyhledá pomoc psychologa, neznamená to automaticky, že je blázen. Naopak lze jeho chování označit za zodpovědné. Ostatně si uvědomuje svůj problém a chce jej řešit.

Užitečným příkladem překonávání sebe sama je dětství. Tehdy jsme nic neuměli, báli jsme se plavat, učili se jízdě na kole nebo lyžích. Když jsme přišli do školy, měli jsme své první referáty a prezentace před spolužáky, pak první písemky a zkoušky. A vše jsme zvládli. Překonali jsme se, a díky tomu se posunuli dál. Každé překonání nekomfortní zóny znamená posun kupředu, každé selhání pak stagnaci.

Chcete zlepšit obchodní či manažerské dovednosti sebe či vašich zaměstnanců? Kontaktujte nás!
0