Jak náborovat obchodníky na sociálních sítích?

Přidal:

Nejlepší je pořád náborování skrze osobní vazby a setkávání. Zaručí se tím získání teplých kontaktů a opravdu hodnotných doporučení. Sociální sítě jsou v porovnání s tím až druhořadé. Přesto mají svou nezanedbatelnou cenu. V případě nedostatečnosti osobních vazeb jsou hned dalším řešením.

Mezi nejpoužívanější sociální sítě u nás patří YouTube, Facebook, Spolužáci, Google+, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Tumblr a Swarm/Foursquare. Z nich jsou však YouTube, Spolužáci, Twitter, Instagram, Snapchat, Tumblr a Swarm/Foursquare specializované sítě se specifickým zaměřením – videa, fotky, blog, hra atd. Tyto sítě navíc zpravidla neobsahují osobních údaje svých uživatelů. K náborům je proto vhodný jen Facebook, a hlavně LinkedIn.

Facebook je vhodný jen za určitých podmínek

Náborovat lze organicky přes zeď, žádostmi, aby status sdíleli druzí, a psaním zpráv. Problém tohoto přístupu je zpravidla malá oslovená skupinka lidí. To samozřejmě neplatí pro uživatele s několika tisíci přátel či pro firmy s tisíci následovníky. Neplatí to ani tehdy, když je nabídka exkluzivní. Většina lidí dnes totiž spíše než na exkluzivní podmínky náboruje na vizi. Obchodníci však chtějí vysoké provize, vysoký fixní plat, služební auto, telefon a notebook. Pokud je tohle všechno součástí nabídky, nábor je hračka. V opačném případě, je třeba oslovit co nejvíce lidí a argumentovat.

K náboru lze využít také různé skupiny, jako např. Brigády, práce Praha apod. Zde status uvidí opravdu velké množství lidí. Tyto skupiny totiž sledují mnohdy desítky tisíc lidí. Ale i tu je poptávka závislá na nabídce. Čím lepší nabídka, tím větší poptávka. Záporem tohoto náboru jsou časté negativní a posměšné komentáře, které k těmto skupinám patří. Pokud se nabídka týká některých nepopulárních oblastí, tuhle cestu vůbec nedoporučuji. Z osobní zkušenosti vím, že funguje nabídka odměny za dohození, např. 500 Kč – 1000 Kč. Lidi to motivuje a poptávka má šanci se opravdu dostat do těch správných rukou. Vyplacená odměna ušetří čas, tj. i finance – vyplatí se!

K náborování je také vhodná placená reklama. Děláme to často pro naše klienty. Na začátku si vždy řekneme, koho hledáme, např. lidi z Prahy mezi 25-35 lety, muže s ekonomickým vzděláním a např. s pozitivním vztahem k obchodu. Následně nastavíme kampaň a lidi vodíme na webovou stránku (odkaz na článek o mikrostránce), kde je umístěný klientův inzerát, ideálně i jeho video. Ve videu je potenciálním zaměstnancům v jedné minutě vysvětleno, proč zrovna tato práce – vše. Takto lze cílit i na spojení z LinkedInu. Zní to jednoduše, ale jednoduché to není. Je nutné mít programátora, kameramana a marketéra. Tímto způsobem nás jedna odpověď od uchazeče vyšla na 120 Kč. U jiných profesí to může být i mnohem vice.

TIP: Věděli jste, že díky lepším náborovým dovednostem můžete zvýšit obraty ve svém týmu o více než 10%


LinkedInu je trefa do černého

Profesní síť LinkedIn dokáže na rozdíl od Facebooku s náborem značně pomoci. Lze na něm vyfiltrovat téměř vše – aktuální pracovní pozici, vzdělání, město atd. Díky tomu je vyhledání relevantních kandidátů hračka. Opomenuty by však neměli být ani lidé z osobní sítě – kamarádi, kolegové a další.

Celkový postup je jednoduchý: najít vhodného kandidáta, přidat ho do osobní sítě a kontaktovat. Cílem kontaktování by nemělo být domluvení spolupráce, ale získání telefonního čísla.

Zpráva může vypadat např. takto: „Dobrý den, Jakube, zaujaly mne Vaše obchodní zkušenosti ve farmaceutickém průmyslu a Vaše španělština. Rád bych se s vámi spojil a pobavil se o možnostech společné spolupráce. Mé telefonní číslo je 721 111 111. Pokud souhlasíte, prosím o zaslání Vašeho telefonního čísla. S pozdravem TK.“

Zbytek už záleží na osobní schůzce. Připravte se ale, že známé společnosti a hlavně MLM firmy mají tenhle proces značně ztížený.

Tip na závěr

LinkedIn lze využít i k rychlému vybudování databáze kontaktů. Stačí kliknout na odkaz a uživatel LinkedInu získá seznam emailů všech lidí ve své síti. V době newsletterů jsou takové kontakty ceněné zlatem.

Pokud vám tento článek nestačil a chtěli byste o náborování vědět víc, domluvte si s námi schůzku.
0